Hälsa & Livsstil

Kan D vitamin verkligen påverka din kropp?

Det är en livsviktig vitamin – som vi främst får i oss via solljus och viss mat. Men enligt experter är det nästan omöjligt att äta sig till rätt mängder. – Att ta ett tillskott är viktigt för många under vinterhalvåret, då det inte är så mycket sol så att vi bildar D-vitamin själva, säger Kristin Holvik, senior forskare vid Folkhälsoinstitutet, Norge.

Visste du att det vanligaste tillskottet vi äter här i norden är D vitamin? Kanske inte så himla konstigt med tanke på att vi är väl dom som har minst antal soltimmar per år. En frisk person börjar få brist på D vitamin i oktober (jag har haft brist i över två år). Det är på sommaren vi bygger vi upp ett lager av D vitamin. 30 minuter i solen på sommaren kan ge dig upp till 10 000 IE. Kroppen förbrukar sedan det under den mörka delen av året. D vitaminet lagras i kroppen i cirka tre månader. Så ni kan ju räkna ut hur man mår november – mars om man inte får i sig mera vitaminer.

Vill du inte knapra på piller så finns det en del livsmedel som kan hjälpa dig på traven, tex fet fisk, äggula och naturligt feta sommarproducerade mjölkprodukter. Det är dock svårt att nå tillräckliga nivåer av D vitamin enbart genom livsmedel. För att få 2 000 IE D-vitamin behöver du äta 40 ägg eller dricka 20 glas D-vitaminberikad mjölk – varje dag! Studier visar att 4 000 IE D vitamin per dag gör stor skillnad när det gäller t.ex. vinterdepression.

D-vitamin anges ibland i internationella enheter. Omvandlingsfaktorerna mellan de två enheterna är:
1 IE = 0,025 mikrogram D-vitamin
1 mikrogram D-vitamin = 40 IE

För att ha svår brist, måste nivån av D-vitamin i blodet vara under 25 nmol/l. Har du en lindrigare brist ligger du under 50 nmol/l. En optimal nivå är över 50 nmol/l.

D-vitamin är en livsnödvändig vitamin som kroppen behöver för att hålla sig frisk. Vi vet att D-vitamin har funktioner i kroppen, som antagligen sträcker sig långt utöver skelettet. Det forskas mycket på vad för slags betydelse det har för hälsan

Så varför är D vitamin viktigt då?

  • Bidrar till ett normalt immunsystem
  • Låga nivåer av D vitamin kan ge upphov till muskelsvaghet
  • D-vitamin hjälper till att reglera kalciumbalansen, är det en avgörande faktor för bevarandet av benstommen
  • Alltför låga nivåer av D-vitamin har visat sig kunna påverka humöret och irritationsfrekvensen i negativ riktning
  • Cellerna och nervsystemet är beroende av d vitamin för att fungera som det ska
  • Många upplever en orkeslöshet och trötthet när nivåerna av d vitamin blir för låga.  

Symtom på D-vitaminbrist

  • Värk i leder, muskler och skelett.
  • Trötthet.
  • Koncentrationssvårigheter.
  • Svaghet i muskler.
  • Svårigheter att gå i trappor.
  • Benuppmjukning – osteomalaci.
  • Benskörhet – osteoperos.

Är du orolig för att du lider av D vitaminbrist tycker jag du skall kontakta din läkare och be om att få ta lite prover. Alternativet är att börja äta tillskott som du kan köpa utan recept. Blanda dock inte massa olika varianter för att få i dig mera, risken finns att du överkonsumerar och kan riskera att få njursvikt. Risken är dock väldigt låg, men onödig. Men är det så att du verkligen lider av d vitamin brist så är det bättre att få ett recept på tabletter via din läkare istället för att köpa receptfria. Har din kropp svårt att ta upp dom viktigaste ämnena från en tabletter så sätter du bara i dig en massa i onödan då dom receptfria innehåller mer än bara det du är ute efter att få i dig.

Covid-19 och D vitamin brist

D-vitaminstatus kan ha betydelse för mottagligheten för luftvägsinfektioner, men om D-vitaminbrist påverkar risken för att smittas eller få allvarliga komplikationer av covid-19 finns det idag inte tillräckligt med kunskap om (SACN: Nutrition and immune function in relation to COVID-19). 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.